KRIMICHÉMIA 
AKO Z MYŠLIENKY VZNIKOL 
ŠKOLSKÝ PROJEKT S DLHOROČNOU TRADÍCIOU

HISTÓRIA PROJEKTU

Začiatky nového tisícročia, v televíznej kultúre, boli typické aj na širokú paletu seriálov, s kriminalistickou tematikou. Prostredníctvom obrazoviek sme všetci spoznali význam skratky CSI. Príbehy pátrania prežívali aj deti, žiaci, ktorí napodobňovali niektorých hrdinov. Pomerne podstatnú úlohu v týchto vysielaniach zohrávali kriminalistické laboratóriá, ktorých dôkazy usvedčili nie jedného páchateľa zločinu. Vtedy mladý učiteľ chémie, Mikuláš Bartal, prišiel s nápadom založenia záujmového útvaru na gymnáziu, kde vyučoval, s témou kriminalistickej chémie. Záujem žiakov bol obrovský, otvorilo sa niekoľko skupín. Krúžok sa otvoril aj v ďalšej strednej škole. Žiakov združovalo voľné zoskupenie s názvom Výskumná skupina Envirochem. Tá sa postupom času stala integrálnou súčasťou Európskeho Lýcea. Nová organizácia projekt predstavila spoločnosti SLOVNAFT, a. s., ako veľmi úspešné podujatie, so silným edukačným potenciálom. V roku 2009 vzniklo nerozlučné partnerstvo a Krimichémia začala fungovať ako rozvojový projekt.

V televíznych seriáloch je to často veľmi jednoduché: páchateľove oblečenie, teda jeho malý kúsok, sa vloží do zázračného prístroja v laboratóriu a ten okamžite chrlí relevantné údaje. Aby žiaci videli, aká je to v skutočnosti ťažká a mimoriadne precízna práca, projekt opakovane predstavil nové a nové hlavolamy, formou zápletiek. Úlohou, do jednotlivých ročníkov prihlásených žiakov bolo, dopracovať sa k výsledkom. Tie mali získať podrobnou chemickou analýzou dôkazového materiálu, čiže vzoriek. Výsledky ich navigovali k riešeniu nastoleného príbehu.

Partner projektu, spoločnosť SLOVNAFT, a. s. počas uplynulých 9 ročníkov nielen zabezpečil, aby aktivita bola kvalitne zabezpečená, zo strany materiálového vybavenia, ale vďaka neustálej podpore, víťazné tímy v každom ročníku mohli prevziať hodnotné darčeky, notebooky, tablety, multifunkčné zariadenia, alebo fotoaparáty. 

10. ročník bude výnimočný v tom, že sa prispôsobí dobe. Aj Krimichémia sa digitalizuje, avšak stále ukazuje reálnu prax a poskytuje ničím nenahraditeľné praktické zručnosti. Každá zapojená škola získa malé laboratórium na analýzu dôkazových materiálov. A to nie je všetko. V tomto ročníku darčeky dostanú úplne všetci zapojení žiaci. Počas existencie projektu sa ho zúčastnilo viac ako 100 základných škôl a takmer 300 súťažiacich. Záujem o projekt prejavilo viac ako 1400 mladých kriminalistov. Do organizačných tímov sa zapojilo skoro 200 mladých hercov. Osveta tiež nebola zanedbateľná. Takmer 100 rôznych publikácií a výstupov, pracovné zošity, stovky statusov na sociálnych sieťach a ďalšie stovky na stránkach škôl. Áno, Krimichémia dospela a môžeme ju jednohlasne označiť, ako jedinečný projekt s vysokým potenciálom. Je to aktivita, ktorá učí podľa princípov tretieho tisícročia: tam, kde sa veci reálne odohrávajú, v laboratórnom prostredí. Práve táto myšlienka korešponduje so základným pilierom Európskeho Lýcea.

ZAUJÍMAVÉ PRÍPADY, KTORÉ MLADÍ CHEMICI UŽ ZVLÁDLI 

Najnáročnejším ročníkom, z pohľadu laboratórneho skúmania bol určite 7. ročník projektu, kedy sme sa dostali k netradičnej téme. Žiaci riešili prapôvod rafinérskeho a petrochemického priemyslu a to ropné náleziská. Prípad mal nasledujúci koncept: imaginárny ropný priemysel mal vo svojich plánoch veľkú expanziu, vďaka doteraz nevypátraným ropným poliam, na území Slovenskej republiky. Už prieskumné vrty naznačovali, že ropa je na dosah ruky. Mladým pátračom istotne pomohli poskytnuté mapy z terénu, ktorý bol dôkladne preskúmaný. Z prieskumných vrtov, každá skupina dostala vzorky a to z rôznych hĺbok. Vzorky sa analyzovali najprv v laboratóriách jednotlivých základných škôl, k čomu boli poskytnuté potrebné pomôcky a chemikálie. Pozorného prieskumníka prekvapili aj také výsledky a informácie, ktoré nikto nečakal. Okrem ropy sa totiž našlo aj niečo iné...

Súčasťou pátracieho procesu boli i terénne práce, školenie o bezpečnosti pri práci s chemickými látkami a projekcia dokumentárneho filmu. S každým tímom bola realizovaná reportáž. Koncom projektu, sa podľa predbežných plánov, realizovala exkurzia, v rámci ktorej žiaci prvý krát v živote uvideli, ako vyzerá ropovod a takisto zistili zaujímavé údaje o základnom spracovaní ropy. Stretli sa i so skutočnými odborníkmi, ktorí vysvetlili a opísali prácu, pri ťažbe ropy.

A čo bola tá tajná zložka vo vzorkách. Veru, niektorí mladí chemici zistili veľmi správne aj tento, nezanedbateľný a potešujúci výsledok. Bolo to striebro. Výsledok prišiel po dôkladnom a hĺbkovom laboratórnom skúmaní, aj prostredníctvom veľmi zložitých analytických postupov. Mnohí žiaci základných, ale aj stredných škôl mali možnosť sa prvýkrát stretnúť s kvantitatívnymi analýzami.

Audiovizuálnym skvostom bol 9. ročník Krimichémie. Téma upozorňovala na dôveryhodnosť správ, s ktorými - prostredníctvom médií - sme atakovaný na dennom poriadku. Prípad sa zaoberal s environmentálnymi témami a obsahoval i skutočne profesionálne vyhotovené správy, formou videofilmov.

Závery ukázali pravdu, ktorá odznela ako rozsudok z úst sudcu: vzorka sedimentu, odobratá z miestneho potoka, čiže z recipientu, kam sa odpadová voda odvádza a sa odvádzala aj minulosti, obsahovala: katión bizmutu, anorganické zlúčeniny medi a takisto anorganické formy zinku. Povrchová voda z potoka obsahovala meďnatý katión. Samotná odpadová voda z potoka neobsahovala žiadne uvedené kontaminanty, ba dokonca ani iné, avšak jej pH hodnota bola extrémne kyslá. Tento kyslý charakter vyvolal nasledovný fyzikálno-chemický proces: látky, zlúčeniny, ktoré boli dlhodobo vypúšťané z niekdajšej recyklačnej akumulátorovej výroby, sa postupne nasorbovali na čiastočky plavenín a riečneho sedimentu. Zrniečka sa objemovo zvyšovali a zrástla tak ich hmotnosť. Začal sa jav sedimentácie, čiže usadzovania na dno rieky. Kyslé vody začali tieto sedimenty rozpúšťať, za postupného uvoľňovania zlúčenín, naviazaných prvkov a vznikla tak sekundárna kontaminácia. Miera kyslosti vypúšťaných vôd, v množstvách, akých deklarovala chemická spoločnosť, minimálne vplýva na rovnováhu a charakter prírodných zložiek, avšak kontaminovaný sediment bolo nutné odstrániť.

Znie tento výsledok zložito? Veruže áno. Pedagogickým rozmerom projektu je, že pre tých, ktorí zručnosti v laboratóriách získali, už sú to iba vety, opisujúce ich prácu. Už sa medzi skúmavkami a bankami nestratia.

Z úplne iného súdka pochádzal prípad, vyšetrovaný v 4. ročníku, kedy v malej chemickej spoločnosti sa stane nepredvídateľná udalosť a preto sa vedenie spoločnosti obratí na skúseného obchodného partnera, aby ich odborníci identifikovali nebezpečné chemické faktory, ktoré mohli ohroziť zdravie zamestnancov. Začne sa veľké vyšetrovanie a do pátrania sa zapojí skupina mladých chemikov, toxikológov. Poskytne sa im nielen možnosť preskúmania výrobného zariadenia a odberu vzoriek z miesta činu, ale i špeciálne vybavené kriminalisticko-chemicko-analytické pracovisko, vybavené na uskutočnenie pátrania. Uskutočnili sa dokonca tri stretnutia v prípravnej fáze a jedno stretnutie v konečnej fáze. V uzatváracej fáze sa uskutočnili dve stretnutia. Spoločnosť SLOVNAFT, a. s. vyslala odborníka z oblasti ochrany zdravia pri práci, ktorý v prípravnej fáze, v rámci svojej rozsiahlej prezentácie, predstavila spoločnosť a jej prísnu politiku na úseku ochrany zdravia. Z časového pohľadu tento ročník bol tým rekordným. Aj posledný deň, súdne pojednávanie trvalo do skoro-večerných hodín.

Úplne prvý prípad nášho projektu bol skutočný CSI masaker. Cieľom pôvodného konceptu projektu totiž bola prezentácia procesu náročného pátrania po zločincoch. Stala sa veľký bitka. Samozrejme, súperi zanechali aj určité stopy, ktoré mladých pátračov priviedli k cieľom. Celkom vtipný bol moment, kedy žiaci mali volať na telefónne číslo, kde im tajný agent poskytol šifrovanú správu. Kódy našli na skrytom mieste, na plote pri Parku kultúry a oddychu. Agresor bol odhalený aj na základe odtlačkov prstov, ktoré skúmači správne odobrali a analyzovali. Na súdnom pojednávaní sa objavili jednotliví aktéri. Zahrali ich budúci herci, z inej školy.

PRIEBEH PROGRAMU

Ako prebieha tento projekt? Účastníci, po prijatí, sú oboznámení s daným, vyšetrovaným prípadom. Prípady súvisia s témou rafinérsko-petrochemického priemyslu. Napríklad prípad "Zablúdené cisterny" riešil zle zoradenú vlakovú súpravu a načerpávanie nesprávnych chemikálií do systémov výroby. Správne označiť chemikálie je nevyhnutné. To bolo hlavné, čo si každý zapamätal. Alebo prípad "Mráčik", ktorý ukázal, že nie každá správa, ktorá sa na verejných sieťach objavuje, je aj pravdivá. Aj v tomto prípade, kontaminácia pochádzala z úplne iného zdroja, ako deklarovali prvotné správy. "Vrt" bol prípadom vynaliezavých zamestnancov, ktorí odčerpávali zo systémov produkty a aby boli množstvá skladovaných zásob rovnaké, úbytok doplnili vodou. Chemická analýza v laboratóriu ich okamžite odhalila. Laboratórne výsledky majú veľkú moc. Vyvrátia, aj potvrdzujú podstatné informácie - znela myšlienka ročníka. Prípadov bolo veľa, desiatky a každý na niečo dôležité účastníkov naučil. 

Po laboratórnych analýzach každý vyšetrovateľ poskytne súdnemu aparátu svoje výsledky. Atmosféra veľkej a honosnej kinosály, kde sa stretnutia odohrávajú, skutočne každého žiaka očarí. Cítia zodpovednosť, poctu a dôležitosť momentu. Práve tu prezentujú svoje hypotézy. Sudca rozhodne: ktoré tímy boli najbližšie k pravde. Rozsudok je neúprosný.

Najnáročnejšou fázou projektu je vždy projektovanie. Vymyslenie príbehu, ktorý má charakter objektivity. Nemôže obsahovať prvky neakceptovateľné v pedagogickom procese, násilie a vraždy, ale je stále pútavým a zaujímavým príbehom. Následne koncepcia modelových vzoriek: čiže skutočné materiály, ktoré sú z pohľadu výpovednej hodnoty vzácne, ale i ľahko skúmateľné v školských laboratóriách. Samozrejmosťou je dodržiavanie bezpečnostných a hygienických predpisov. Môžeme rozmýšľať iba v intenciách, ktoré povoľujú predpisy, ohľadom pracovných činností žiakov základných škôl. Ak uvažujeme nad 9 ročníkmi, ktoré sme už úspešne zvládli, môžeme hovoriť o rekordných číslach, aj v počtoch pomôcok: vyše 150 laboratórnych súprav so vzorkami, čo je viac ako 3000 fľaštičiek skúmadiel, reagencií a modelových vzoriek a niečo okolo 50 vypracovaných laboratórnych pracovných postupov, návodov. Je to práca herecká, inžinierska, analytická, štatistická, kriminalistická aj režisérska. Projekt Krimichémia je projektom veľmi profesionálnym, lebo ho vždy tvorili a tvoria nadšenci, odborníci z praxe. 

Okrem vedomostí a zručností čo žiakom pomáha? Možno nejaký talizman? Hneď v prvom ročníku jeden z účastníkov, žiak 8. triedy povedal: mám so sebou svoj talizman, starý štartér automobilu a ten mi pomôže. Pomohol. Chlapec súťaž vyhral. Súťažný projekt Krimichémia má rôzne rozmery a ciele: aktívne vyučuje teoretické a praktické znalosti, rozvíja logiku, umožní žiakom vyskúšať svoje prezentačné schopnosti a vystupovanie pred publikom a vplýva na cieľovú skupinu mladých ľudí. Mnohí z nich si vyberú, práve vďaka projektu, dráhu chemickú, alebo technickú. A to je náš hlavný cieľ.

Tešíme sa na aktuálne spoločné skúmanie. Sledujte Facebook Európskeho Lýcea. Tím Projektu KRIMICHÉMIA.

SLOVNAFT a. s. nám daroval nábytok 

Počas 12 rokov existencie, kabinetné zbierky našej organizácie sa skutočne intenzívne rozrástli. Okrem zbierok kníh, filmových kotúčov, učebných pomôcok a písomností, uchovávame aj špeciálne predmety: geologické zostavy, optické zariadenia, alebo makety. Vhodne skladovať tieto krásne zbierky a udržiavať ich v použiteľnom stave, nie je vôbec jednoduché. Pomocnú ruku nám podala spoločnosť SLOVNAFT, a. s.. Európske Lýceum získalo túto výbornú, estetickú a veľmi praktickú nábytkovú zostavu. Ďakujeme spoločnosti SLOVNAFT, a. s. za podporu. 

Vyhodnotenie súťaže prebehlo v elektronickej forme. Šťastným výhercom odmeny a darčeky boli poslané poštou. Viac informácií získate napríklad na Facebookovej stránke Združenia učiteľov chémie. Celú súťaž partnersky podporila spoločnosť SLOVNAFT, a. s. za čo patrí - v mene všetkých účastníkov a organizátorov - veľké ďakujem.

Milí účastníci súťažného projektu, žiak / žiačka základnej školy.  

Na základe výzvy, publikovanej na stránkach Združenia učiteľov chémie si sa prihlásil /prihlásila na súťažný projekt, s vyššie uvedeným názvom. Následne sa do Tvojich rúk dostala zaujímavá vzorka. Jedná sa o prírodný materiál, pôdu alebo zeminu. Predstavme si, že pochádza z environmentálnej záťaže, čiže z takej lokality, ktorá v minulosti bola znečistená. Otázka je, s čím. Odpoveď na otázku by si mal vedieť poskytnúť práve Ty, mladý / mladá environmentálny kriminalista / environmentálna kriminalistka. Bežnou praxou, aj v tom skutočnom Svete pátrania je, že práve v laboratórnom prostredí sa rodia odpovede na ťažké a často veľmi zložité otázky. Skúmanie je ten proces, ktorý môže byť nápomocný pri odhaľovaní tajuplných prípadov. Aby Tvoje skúmanie bolo úspešné, potrebuješ použiť - okrem iného - aj nižšie zavesené učebné pomôcky. Uvádzame ich na tomto mieste. Už teraz Ti chceme prezradiť, že ak si na základe textu, čiže pracovného postupu, začal / začala hľadať chýbajúcu pomôcku, získal / získala si plusové hodnotenie vo forme bodov. Len tak ďalej.

Dôležité upozornenie! Z nižšie uvedených chemických látok (skúmadiel) používajte iba tie, ktoré uvádza návod k vyššie uvedenej súťaži. V podmienkach základných a stredných škôl nikdy nepoužívajte toxické, veľmi toxické, karcinogénne, mutagénne a teratogénne chemikálie. Koncentračné limity nastavte podľa toho, či daný krok prebehne ako demonštračný, čiže realizovaný výhradne učiteľom, alebo ho uskutoční aj žiak. V prípade sulfidu sodného (toxická látka) je možné používať iba hotový roztok. Zrážanie sírovodíkom je prísne zakázané. Podmienky pokusov musia byť zosúladené s Prevádzkovým poriadkom pre prácu s nebezpečnými chemickými faktormi danej školy.

ZÁHADNÁ MAPA

Úlohou súťažiacich je aj pátranie. K pátraniu patrí nielen práca v laboratóriu, alebo analýza výsledkov, ale i hľadanie informácií. Tí z vás, ktorí ste sa ako prví ozvali a pátrali po vyššie uvedenej tabuľke, získavate bonusový bod. Takisto pozitívne hodnotíme tých účastníkov súťažného projektu, ktorí ste sa ako prví dožadovali dodaniu mapy. Riešenie uvádzame tu. Mapa neexistuje. Tú musíte vy, súťažiaci hľadať a to na základe vašich výsledkov. Nájdite také lokality Slovenskej republiky, na ktorých v minulosti prebiehala priemyselná, alebo banská činnosť a mohla súvisieť s kontaminantmi, ktoré ste vo vzorke našli. Určite vám pomôže označenie: environmentálne záťaže. Ak takú lokalitu nájdete, spravte obrázok z mapy a priložte k vašej dokumentácii. 

Teraz už vidíte, že práca expertízna nie je ani jednoduchá, ale ani jednoznačná. Neexistuje všeobecný návod a presný postup. Existuje najmä logika a kreativita. A práve tieto vlastnosti môžu pomôcť sa dostať k pravde.


KRIMICHÉMIA 2018

Výnimočne originálny projekt pre žiakov základných škôl. 

Realizuje sa od roku 2007 v Strednej odbornej škole chemickej v Bratislave a v spoločnosti Slovnaft, a. s..

Projekt, formou zážitkov, spája praktickú výučbu chémie s logickým myslením, pátraním a skúmaním.  

Projekt vytvára aj trvalé hodnoty

9. ročník projektu Krimichémia, tak ako i ostatné ročníky vytvára trvalé hodnoty, vo forme učební, špeciálnych pracovní, v podobe učebných pomôcok, odbornej literatúry a ďalších zaujímavostí, ktoré zabezpečia kvalitný priebeh štúdia v odbore Chemik - operátor, v Strednej odbornej škole chemickej, v Bratislave. Počas dlhých rokov realizácie jednotlivých ročníkov boli vytvorené priestory: laboratórium pre analytickú chémiu, poslucháreň teoretických odborných predmetov, priestor pre poskytnutie prvej pomoci, laboratórium pre kontrolu kvality a metrológie bolo vybavené prístrojovou technikou, zakúpili sa technologické zariadenia a podobne. 

V tomto školskom roku sme finančné prostriedky použili aj na vytvorenie netradičnej seminárnej miestnosti, ktorá umožňuje špeciálne učivo preberať v priateľskom, esteticky zaujímavom priestore. Tešíme sa a veríme, že našu radosť doplní radosť i samotných žiakov. Vďaka partnerstvu so spoločnosťou Slovnaft, a. s. sme stále lepší. Ďakujeme.

Radšej raz vidieť ako stokrát počuť

07.06.2018 účastníci 9. ročníka projektu Krimichémia mali výnimočnú možnosť, vidieť, zažiť rafinériu v životnej veľkosti. Možnosť využili i organizátori, pedagógovia a žiaci Strednej odbornej školy chemickej v Bratislave. Riešený prípad sa zaoberal s otázkami vodného hospodárstva. Práve túto časť rafinérsko-petrochemickej spoločnosti sme preskúmali podrobnejšie. Po oboznámení sa s výrobnými prevádzkami, ale aj administratívnou časťou areálu, sa poskytla možnosť realizácie prechádzky - s odborným výkladom - okolo nádrží, potrubí, bazénov a technologických prvkov mechanickej čistiarne odpadových vôd. Veríme, že zážitky z celého projektu dostatočne pozitívne zapálili záujem u účastníkov o krásnu vedu, chémiu a časom sa z nich stanú spokojní žiaci študijného odboru: Chemik - operátor, v Strednej odbornej škole chemickej, v Bratislave (foto. www.slovnaft.sk).

Súdna sieň plná výborných prezentácií

Pred súdny tribunál 06.06.2018 postupne predstúpili všetci zapojení mladí kriminalisti a experti, aby prezentovali svoje hypotézy, znalosti a výsledky pátrania. Ukázalo sa, že verzií je naozaj veľa a sudca potreboval okrem faktov, ktoré odzneli na pojednávaní aj pomoc odborníkov, ktorí takisto boli na aktivite prítomní. Počas dňa sa totiž na povrch vynorili postupne aj nové skutočnosti, ktoré komplikovali priebeh hodnotenia prípadu. Hlavnú úloha hrala stále chémia, analýzy, respektíve výsledky z analytických laboratórnych prác a ničím nenahraditeľná praktickosť, zručnosť v laboratórnom prostredí. Koniec dobrý, všetko dobré. Tak ako po minulé roky, aj teraz zvíťazila pravda. Krásne výhry, vďaka partnerskej podpore spoločnosti Slovnaft, a. s. prevzali šiesti žiaci. Notebooky, multifunkčné zariadenia a digitálne fotoaparáty potešia azda každého mladého človeka. Na konci dňa sa nezabudlo ani na tých, ktorí systematicky a dlhoročne pomáhajú pri realizácii tohto, naozaj výnimočného projektu. 

Pátranie v laboratóriu už prebehlo 

04.05.2018 pre mladých expertov, kriminalistov znamenal deň plný laboratórnych prác. V Laboratóriu analytickej chémie Strednej odbornej školy chemickej v Bratislave už od rána ich čakali dôkazové materiály, ktoré následne - podľa presných inštrukcií a za pomoci asistentov, žiakov školy - skúmali, analyzovali. Výsledky sú zatiaľ, samozrejme tajné, čo je pri procese objasňovania prirodzené. Už čoskoro nás čakajú finálne dni 9. ročníka Projektu Krimichémia, čiže Súdne pojednávanie a Exkurzia v spoločnosti Slovnaft, a. s.. Tešíme sa na stretnutie.

Prípravné konanie úspešne absolvované

11.04.2018 sa v priestoroch Strednej odbornej školy chemickej v Bratislave uskutočnila prvá časť súťažného projektu. Počas prípravného konania sa účastníci zoznámili s vyšetrovaným prípadom a následne získali potrebné vedomosti na zvládnutie náročného skúmania. Účasť bola stopercentná. Každý mladý vyšetrovateľ prevzal zápisník, do ktorého si bude zapisovať svoje zistenia, hypotézy a detaily bádania. Tešíme sa na stretnutie počas laboratórnych cvičení, ktoré budú zamerané na kriminalistické pátranie a analýzy dôkazových materiálov.

Veru. Náš projekt sa rozbiehal už v roku 2007, formou záujmového útvaru. Vzhľadom na obrovský záujem žiakov sa neskôr transformoval do projektu.

Spoločnosť Slovnaft, a. s. bez výhrad môžeme vyhlásiť za jeden z najvýznamnejších zamestnávateľov Slovenskej republiky. Má dominantné miesto v odvetví chemického priemyslu a preto záujem, prejavený zo strany spoločnosti bol vítaný veľmi pozitívne. Partnerom súťažného projektu Krimichémia, sa od roku 2008 stáva spoločnosť Slovnaft, a. s.

Ako na to?

28.02.2018

Najdôležitejší je záujem. Záujem, ktorý Ťa posúva k neopakovateľným zážitkom, ktorý Ťa premení na mladého vyšetrovateľa, analytika, skúmajúceho náš aktuálny prípad.

© 2017 Európske Lýceum. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky